Landelijke campagne burenproblemen: Dat is makkelijk praten
19-01-2022
Buurtbemiddelingsorganisaties zijn gestart met de landelijke campagne: Dat is makkelijk praten. De campagne draait om het voorkomen van escalaties van burenproblemen.
Constructieve oplossing
De campagne is gestart met de lancering van de webpagina datismakkelijkpraten.nl en een bijbehorende video. Op de webpagina staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen: blijf kalm, kies het juiste moment, leg uit wat het met jou doet, zoek naar een oplossing waar jullie allebei tevreden mee zijn en maak duidelijke afspraken.
Naast de video zijn er posters, flyers en socialmediaberichten die de boodschap van de campagne versterken. Ook zetten buurtbemiddelaars uit het hele land zich in door middel van persoonlijke vlogs met tips onder de hashtag #datismakkelijkpraten.
Buurtbemiddeling
“Een op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren”, legt Versa Welzijn uit. “Een deel van deze ergernissen escaleert en mondt zelfs uit in een burenruzie.” Buurtbemiddeling kan er dan voor zorgen dat de buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing komen. “Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden?”
CCV-adviseur Buurtbemiddeling Frannie Herder: " Hiermee krijgen bewoners tips om makkelijker met de buren te praten. Komen ze er samen alsnog niet uit, dan biedt buurtbemiddeling uitkomst. In meer dan 85% van de gemeenten staat buurtbemiddeling voor je klaar."
Probleemoplossend
Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling Zwolle en lid van het campagneteam: “Met de campagne willen we ervoor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat werkt niet probleemoplossend.”
Bron: bussumsnieuws.nl